Sunt foarte putine proiecte in executie din Perioada de finantare 2021-2027
Finantarile prevazute pentru exercitiul financiar 2021-2027 presupun o dezvoltare fara precedent a proiectelor si lucrarilor de infrastructura in Romania. Sumele mari, alocate prin fonduri europene si PNRR, reprezinta o provocare si o mobilizare deosebita a tuturor participantilor din piata constructiilor, de la autoritati contractante, la proiectanti, constructori, consultanti/ supervizori si producatori de materiale pentru constructii. Ing. Dinu Popescu, presedintele Asociatiei Romane a Inginerilor Consultanti (ARIC), subliniaza ca Guvernul si Ministerele care gestioneaza fonduri europene au datoria sa ia masurile legislative necesare, astfel incat impactul cresterilor de preturi sa fie urgent compensat, asigurandu-se, in acest fel, fluxul de numerar necesar operatorilor din domeniu.
“Romania are in, acest moment, un prilej exceptional de a recupera o mare parte din decalajul fata de tarile dezvoltate din Europa, in ceea ce priveste infrastructura. Din pacate, iata ca suntem la sfarsitul trimestrului al doilea al anului 2023 si foarte putine proiecte aferente exercitiului financiar 2021-2027 sunt in faza de executie. Aceasta inseamna ca, in continuare, ne miscam foarte incet, fapt care in mod cert va duce la intarzieri in finalizarea proiectelor si la incercarea de a “faza” multe dintre acestea”, a precizat ing. Dinu Popescu.
ARIC este o asociatie profesionala care reuneste companii si specialisti din domeniul proiectarii si consultantei ingineresti. In prezent, organizatia are ca membri 25 de firme si 60 de persoane fizice.
Interviu cu ing. Dinu Popescu, presedintele ARIC si specialist cu o experienta profesionala de peste 40 de ani in industria de consultanta inginereasca.
– Care considerati ca ar fi impedimentele care ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor de infrastructura?
– Comisia Europeana a anuntat oficial o relaxare a cerintelor de proiectare in privinta gradului de detaliere a proiectelor, implementarea sumelor forfetare si, in general, scaderea birocratiei in derularea proiectelor cu finantare europeana. Nu am vazut pana acum nimic din aceste recomandari transpuse in piata, ba dimpotriva. Autoritatile contractante din tara noastra solicita tot mai multe avize, revizuiri de proiecte, aprobari de la diverse foruri, iar plata sumelor forfetare este o “fata morgana” pentru operatorii economici. Acestia au, la randul lor, probleme deosebite privind personalul de specialitate, termenii contractuali si plata serviciilor. Pretul materialelor de constructii, in continua crestere, lipsa unor firme romanesti cu experienta solicitata in documentatiile de atribuire, numarul de contestatii, slaba calitate a unor proiecte, garantiile bancare solicitate, asigurarile de personal, inflatia si birocratia, sunt cativa factori care pot/ nu pot influenta absorbtia fondurilor.
In plus, sa ne aducem aminte ca atunci cand pretul la carburanti a explodat in perioada pandemiei, Guvernul a reactionat prin a suporta o parte din aceasta majorare. Ce mi se pare curios si inexplicabil este faptul ca, de circa patru luni, pretul carburantilor a scazut considerabil (cu aproximativ 20%), dar aceasta scadere nu se reflecta in preturile actuale ale materialelor de constructii, serviciilor si, in general, in viata de zi cu zi a cetatenilor, inflatia fiind formata, in continuare, din doua cifre procentuale. Personal, apreciez foarte mult politica monetara a Bancii Nationale a Romaniei care reuseste sa mentina un curs leu/euro cu variatii mici. Ramane ca Guvernul Romaniei sa reuseasca revigorarea productiei interne a materialelor de constructii, asigurand astfel o cat mai mare predictibilitate derularii marilor proiecte de infrastructura.
– Care sunt problematicile de actualitate in sectorul consultantei pentru infrastructura de transport, in acest moment?
– Ca mai toate domeniile de activitate din tara noastra, consultanta inginereasca (proiectare, consultanta tehnica si supervizare) are dificultati mari in a gasi personal de specialitate. Incepand de la sondori, laboranti, ingineri proiectanti, supervizori, experti tehnici autorizati, verificatori de proiecte, experti in achizitii si terminand cu personalul auxiliar, piata este imbatranita si insuficienta. De aici si tot mai problematica incadrarea in termenele contractuale si existenta unor servicii mai sumar executate. Tot mai putini absolventi ai scolilor/ universitatilor de profil urmeaza o cariera in domeniul pentru care s-au pregatit, iar cei care incearca nu au rabdare in a acumula experienta necesara pentru a dobandi competentele unor pozitii de management in companiile unde activeaza, visand, din startul activitatii lor, salarii nejustificate.
Sunt mari probleme, asa cum am mai spus, in ceea ce priveste conditiile contractuale. Acestea contin penalitati excesive, in opinia mea, termene nerealiste in ceea ce priveste finalizarea unor etape din proiectare si care nu sunt sub controlul prestatorului (eliberarea de avize, aprobari, cerinte de revizuiri ale solutiilor etc., plata serviciilor si comunicarea cu autoritatile contractante). O situatie critica este si desemnarea cu intarziere a supervizorului, existand multe situatii in care acesta este mobilizat la mult timp dupa emiterea Ordinului de incepere a lucrarilor. Beneficiarii asigura prin servicii proprii supervizarea (lucru total nerecomandat de catre Comisia Europeana, din cauza conflictului de interese evident), preluarea documentelor de catre supervizor trenand si fiind, deseori, incompleta.
Din obiectivele generale de viitor, in perioada imediat urmatoare, avem in vedere organizarea de cursuri pentru cei interesati in domeniul “Managementul Contractelor de Executie” si “HG nr.1 din 2018 – Studii de caz”.
– Care sunt cele mai noi tehnologii utilizate in domeniu?
– Companiile de proiectare fac eforturi financiare deosebite in a-si imbunatati dotarea in domeniul IT achizitionand soft-uri noi, drone, organizand cursuri de specialitate, lucruri care, pe langa costuri, ar trebui sa aduca si plus-valoare calitatii proiectelor, cu implicatii benefice si in scurtarea timpului de finalizare a proiectelor. A devenit de stringenta actualitate implementarea BIM in Romania, programul Guvernului fiind etapizat in 4 componente, cu termen de finalizare stabilit in anul 2027.
– Cum apreciati cadrul legislativ romanesc din domeniul constructiilor de infrastructura, in acest moment, si ce considerati ca ar trebui schimbat pentru o buna derulare a activitatii in acest domeniu?
– Legat de cadrul legislativ din domeniul constructiilor, se impun cateva reglementari foarte simple si urgente, cum ar fi emiterea si legiferarea unui contract-cadru national pentru servicii in constructii. Acesta nu ar trebui sa aiba mai mult de 6 pagini (in care sa fie clar reglementata plata serviciilor pe baza de onorariu si livrabile) si anexe inclusiv HG nr. 1/2018. De asemenea, consideram necesara reglementarea statului proiectantului, recunoasterea in COR a profesiei de inginer consultant, acreditarea firmelor de constructii, proiectare si consultanta inginereasca. Ar mai fi de adaugat redefinirea atributiilor ANAP care, in acest moment, emite doar recomandari, precum si revizuirea Legii nr. 10 privind atributiile si raspunderile proiectantilor, supervizorilor si dirigintilor de santier.
Sigur, sunt multe probleme punctuale a caror rezolvare ar asigura o mai buna desfasurare a activitatii in acest domeniu si printre ele tin sa mentionez: plata avansului pentru servicii, inlocuirea personalului din contracte si eliminarea penalizarilor excesive.
Privim cu ingrijorare si la intentia Guvernului de a elimina facilitatile fiscale acordate lucratorilor din domeniul constructiilor. Intr-un astfel de scenariu, proiectele din piata, in marea majoritate ale statului finantate din fonduri europene, risca sa se blocheze, intrucat pe fondul scaderii salariilor nete, vom asista din nou la o migratie a fortei de munca specializate catre pietele tarilor mai dezvoltate care ofera salarii mai atractive.
– Ce obiective aveti stabilite, la nivel de asociatie, in 2023 si in perspectiva (2024-2025)?
– Obiectivele ARIC au fost aprobate in cadrul Adunarii Generale a asociatiei noastre, ele vizand anul 2023 si perspectiva 2024-2025. Astfel, am fost incantati cand am primit scrisoarea de la EFCA (Federatia Europeana a Inginerilor Consultanti) prin care am fost instiintati ca, in data de 1 iunie 2023, doamna Ioana Dragan a fost aleasa director in cadrul board-ului EFCA, cu unanimitate de voturi. Unul din obiectivele ARIC este accederea in structurile de conducere ale EFCA si FIDIC (Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti). In luna mai a acestui an, colegele noastre Georgiana Tecuci si Cremona Cotovelea au fost numite, la randul lor, Presedinte ales, respectiv Director ales pentru Europa regiunea 2, ale DRBF (Federatia Internationala de Prevenire si Adjudecare a Disputelor). Aceste reusite reprezinta o recunoastere a muncii si valorii membrilor nostri pe plan international, recunoasterea pe care, din pacate, o regasim foarte rar la autoritatile din tara noastra. ARIC este angrenata prin doi experti in programul Guvernului Romaniei privind implementarea BIM in tara noastra, procedura care trebuie finalizata pana la sfarsitul anului 2027. Asociatia noastra este, de asemenea, membra cu drept de vot in POIM si speram sa fim acceptati si in cadrul viitoarelor programe POT si PDD (Programul Operational de Transport s Programul de Dezvoltare Durabila). Alaturi de ARACO, am atacat in justitie “celebrele” Certificate Constatatoare Negative emise de unele autoritati contractante, certificate care au bulversat piata antreprenorilor, proiectantilor si consultantilor, prin limitarea total nejustificata a participarii la achizitiile publice din domeniu. Intreprindem demersuri pentru a defini si incadra in COR profesia de inginer consultant, lucru pe care il consideram obligatoriu in vederea cresterii calitatii serviciilor noastre. De asemenea, avem programate intalniri cu studentii de la Universitatile Tehnice din Bucuresti, Iasi, Timisoara si Cluj–Napoca pentru a avea dezbateri, seminarii, prezentari de cazuri legate de activitatile membrilor nostri. Un alt obiectiv, privit de noi ca o mare provocare, este organizarea unei conferinte internationale a carei teme urmeaza sa o definim dupa o analiza atenta a evolutiei situatiei din Ucraina. Suntem in stransa legatura cu asociatia colegilor din aceasta tara, oferindu-le asistenta tehnica de specialitate.
Nu in ultimul rand, incurajam cresterea numarului de membri in asociatia noastra (individuali si companii de profil) pentru a deveni o voce cat mai puternica pe piata constructiilor.
Articol preluat de pe Agenda Constructiilor